fredag 13. mai 2016

Åpent brev til Sylvi Listhaug (4:7)

Hei igjen, innvandrings- og integreringsminister,
jeg ser du krever at asylsøkere som ikke har lært seg norsk innen et år skal få sine dagpenger/lommepenger redusert. Hvor mye da? 
Fra 25 kroner dagen til halvparten?
For hundre år siden ble elever i grunnskolen slått med spanskrøret hvis de for eksempel ikke hadde gjort hjemmeleksa si. Den type pedagogisk metode ble avskaffet i 1936.

Nå foreslår du altså å innføre straff på nytt som et pedagogisk virkemiddel i form av å redusere «elevenes» dagpenger.
Men det gjelder vel ikke de etnisk norske elevene på videregående, den tredelen som dropper ut?
Det gjelder sannsynligvis bare asylsøkere hvor majoriteten snakker arabisk?
Siden jeg har venner både i Pakistan og i Marokko prøvde jeg for noen år siden å lære meg arabisk. Arabisk har 28 vanskelige skrifttegn og skrives fra høyre mot venstre.
Jeg ga opp ganske snart, det ble for vanskelig! Og jeg kan forestille meg at det er like vanskelig omvendt vei.
Sylvi, jeg tar det som en selvfølge at du har lært deg arabisk, du som er innvandrings- og integreringsminister, du som er sjefen for tusenvis av mennesker med arabisk som morsmål?
سيلفي، جيغ تار ديت سوم إن سيلفولج أت دو هار ليرت ديغ أرابيسك، دو سوم إير إنفاندرينغز-أوغ إنتغريرينغزمينيستر، دو سوم إير سجيفين فور توسنفيس أف مينيسكر ميد أرابيسك سوم مورسمال؟

De aller fleste asylsøkere behersker engelsk, mer eller mindre, som sitt andrespråk. 
Det samme med oss i Norge hvor engelsk er obligatorisk. Kunne ikke våre nye kvinner og menn få slippe med det og få bruke engelsken sin, i en startfase? 
Få slippe et titalls norske dialekter, få slippe nynorsk og kjennskap til samisk mens de venter på dommen fra UDI?

Kjære Sylvi, unnskyld at jeg sier det, men jeg synes du virker noget engstelig.
Er det på grunn av de fremmede her i landet med sine forskjellige skikker, språk og klesdrakter? For jeg er ganske sikker på at akkurat det imponerer deg når du er ute og reiser i verden.
Å sitte på en utekafé i Roma eller London, for ikke å snakke om New York, er jo en eventyrlig opplevelse med alle de ulike menneskene fra hele verden som lever side om side. Enig? Ja, sier du, bare ikke de kommer hit til oss!

Men du synes det er greit at nordmenn oppretter parallellsamfunn med egne kirker, restauranter og butikker rundt om i verden, nær hundre tusen i Spania og flere tusen i Thailand. Hvor mange på Gran Canaria og i Brasil?

Sylvi Listhaug, jeg er redd du slåss mot vindmøller.
Verden endrer seg nådeløst. Migrasjonen av fattige, av krigsflyktninger, av klimaflyktninger vil bare øke.
Mange tusen vil banke på vår dør, på døra til verdens rikeste land.
Du som er en troende kristen vet vel hva Jesus sier om det?

Noen referanser: Kor. 16:2 - Kor. 8:14 - Lukas 21, 1:4 - Matt. 5:7. 
Vi snakkes, hilsen Kjell.

Ingen kommentarer: